fredag 8 maj 2015

KÖTT ELLER INTE ?...

Hej på er !
Jag har alltid ätit och gillat kött...men det sista året
har det börjat växa i munnen på mej när jag äter kött...
vet inte varför, men det smakar helt enkelt inte gott
längre...färs går ganska bra...av någon
anledning. Nu tror jag att det är kroppen som säger stopp !!
jag vill inte ha kött längre...och nu tänker jag lyssna
på kroppen för en gångs skull ;))...så jag tänker "undvika" kött
ett tag och se hur kroppen mår...

...och ni märker väl att jags skriver "undvika"...för jag tänker
inte bli fanatiker eller vegetarian (inte än iaf )....sen tänkte jag
också undvika godis och chips och dyl....jag märker nämligen
att kroppen inte mår bra av det...har aldrig märkt det förut
men nu börjar kroppen "tala" till mej, hihi...låter det
flummigt...nä det är bara så ;))...

...och mycket frukt kommer det att bli, för jag har alltid
gillat frukt...och jag skall tillägga att jag kommer att
äta som vanligt i övrigt...skaldjur och fisk är supergott !!
Gofika kommer det också att bli, hihi...och jag slutar
inte med kött och godis för att gå ner i vikt...nää utan bara
helt enkelt för att må bra och få ork och känna mej pigg !!

...och det här kan man väl aldrig få för mycket av...älskar
tomater och så mycket gott man kan göra av grönsaker...
inte bara sallader...och nu är det ju en bra tid framöver
att äta frukt och grönsaker och bär !!!

...sen har dottern och jag börjat att äta nässelpulver
ett dunder medel ;))...googla på det så ska ni få se
vad mycket det är bra för ;))...

...och så har jag nyligen köpt Q10...kroppens förmåga att bilda
Q10 avtar efter 20 års ålder, så därför bör man äta det...det är bra för hjärtat (läkarna har kommit fram till det ) ...och i går köpte jag
även Selen...det ska vara bra att kombinera det med Q10...ni som
är intresserade får googla på det och se vad det är bra för ;))...

...på bokrean i år köpte jag den här lilla boken om att träna med
balans boll...efter som jag har haft en sån boll länge och nästan aldrig använt den så köpte jag boken för att se olika övningar...och det är övningar som passar mej , med min dåliga rygg ;))...men
än ska jag ärligt erkänna har jag inte gjort mycket övningar i den.
Men jag kör ju yoga nästan varje dag i stället, så
på latsidan ligger jag inte, hihi...och promenader kommer det
att bli nu i vår/sommar...och detta gör jag inte för att gå ner i
vikt, men skulle jag gå ner ändå, så är det ju bara en bonus ;))...

...jag avslutar med ett gott litet mellanmål...det innehåller
Turkisk yoghurt, filead apelsingrape, solrosfrön och lite honung
på toppen...man kan även ta Agave sirap...mums!

Nu tänker jag ta helg !!
Men först ett yoga pass och lite övningar
för armarna...och chipsen i kväll byter jag
ut mot grönsaker och lite dip ;))...
Och ni missar väl inte Let´s dance ikväll !

Ha en trevlig helg nu sötisar !!
Bia!

19 kommentarer:

  1. Jag tycker du är himla klok! Dessutom har jag börjat tycka att grönsaker och frukt är så GOTT! Jag undviker också kött, och har varit vegetarian tidigare, men ätit fisk och skaldjur!
    Klokt att lyssna på kroppen, det blir oftast allra bäst!
    Tack för alla fina tips här!
    Ha en skön fredag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Oj, här var det förändringar på gång.
    Men klokt av dig att lyssna och känna efter hur du mår.
    Känns det inte bra med kött och du mår dåligt ska du självklart inte äta det.
    Själv äter jag kött och mår bra, däremot aldrig godis, chips och sånt där............

    Du får ha en fin helg,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Åhhhh du gör nog helt rätt, det är inte bra att äta kött säger dom, inte för ofta!
    Och bröd och sött är inte heller bra säger dom lärda!
    Fin helg till dej
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  4. Spännande med nässelpulver. Snart växer nässlorna som ogräs i trädgården, så kanske man borde sätta dem i grytan ;)
    Ha en riktigt skön helg!
    kram Tini

    SvaraRadera
  5. Det sägs ju att kött inte är bra (ja dom forskar då alltid fram ngt nytt) jag är som dig, färs går bra! Egna hamburgare, köttbullar lasagne
    Men annars fisk!
    Ibland undrar jag om jag skulle kunna leva på kaffe :-/ jag dricker väldans mycket
    Här blir det också Let's dance

    Ha en trevlig kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Visst är det så! Kroppen är bra på att tala om vad som behövs för tillfället...
    Näe banta finns inte i min värld, guuu så trist och strikt men jag äter gott, mycket och nyttigt och vill jag ha smågodis, fine! Då unnar jag mig det!
    Ha en underbar helg nu...
    Kramis,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Håller helt med dig. . . .jag slutade själv äta kött för 20 år sedan (i och med "Galna kosjukan") . . .och äter istället mycket fisk, grönsaker o kyckling. Mår mycket bättre av det! Och kan inte ens tänka mig en blodig biff idag!!!
    Önskar dig en köttfri helg du fina bloggvän!
    kram

    SvaraRadera
  8. Friherren och jag har också börjat äta mer grönsaker och mat utan kött och mycket mindre socker. Mindre av allt vitt och färre kolhydrater. Vi har förvånat konstaterat att vi båda gått ner lite i vikt utan att vi ansträngt oss för att göra det och samtidigt känner vi oss lite piggare. Kosten har större betydelse än man tro och kanske också hur regelbundet man äter. Livsnjutare är jag så någon fanatiker blir jag aldrig men små justeringar är helt OK.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Jag får perioder då jag känner att kött inte lockar mig, men kyckling och fisk äter jag utan problem. Godis, chips och läska längtar jag aldrig efter, men ett frasigt wienerbröd eller en croissant till kaffet, det är gott det.
    Och nu när rabarbern växer hög, vore det riktigt gott med en rabarberpaj med fluffig vaniljsås, men det blir en morot till mellanmålet även idag.
    Midjemåttet ska minska till dags för strandlivet!
    Önskar dig en fortsatt fin helg.
    kram M.E

    SvaraRadera
  10. Jag tror stensäkert på att kroppen kan
    säg ifrån och till, du gör helt rätt som lyssnar.
    Bra val du har gjort, kommer säkert bli mindre
    köttätande för alla framöver. Talar inte om vad
    vi ska äta ikväll...
    Ha en toppenhelg vännen
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Go kväll!
    Jag äter nästan aldrig kött. Tycker heller inte att det är gott. Jag äter helst vegetariskt..men klart att jag någon gång äter kött. Som i dag tex. Jag gillar inte godis utan äter mycket frukt och givetvis även grönsaker. Sen vet jag inte om jag mår bättre..eller kanske...fniss.
    Ha nu en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Är ju en veggis sen barnsben, socker och kolhydrater skippade jag för tre år sen, inte för att gå ner i vikt utan för att få en bråkig mage att må bättre. Hur det har gått, magen har aldrig mått bättre och jag slipper käka medicin för den ialla fall. Att lyssna på kroppen är klokt, för oftast har den faktiskt rätt. Ha nu en mysig kväll. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Så bra att kroppen talar till dig... man vet aldrig hur länge man får ha den kvar med tanke på alla hemska sjukdomar runt oss!
    Lycka till med dina kloka val och tack för din kram till mig.

    Kramar till dig!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. Spännande!
    Berätta gärna hur det går. :-)
    Jag som älskar frukt och grönt kan tyvärr inte äta så mycket av det nå mer då levern blir arg då och protesterar med gallsmärtor.

    Kramar
    Ina

    SvaraRadera
  15. ...Va lustigt! Har inte heller den riktiga känslan för kött så heller...Fast gubben älskar't så det blir ibland ändå..Hahaha,tycker det luktar mer o mer gris!! Jag älskar fisk kyckling,skaldjur..muuums! Åh yogar du så mycket, tycker det är svårt men bra. 61 är väl ingen ålder,hihihi.Jag kommer sakteligen efter,blir 57 i höst!Trevlig söndag på dig!

    SvaraRadera
  16. Ang kött så känner jag nästan samma. Tycker inte längre om hela köttbitar, men riktigt god, fin korv eller lammhamburgare, båda från "min" slaktare i stan, det är jättegott.
    Tror jag äter ganska sunt, men ibland blir det ju lite godis och kanelbullar, men det är ju som det ska så länge man inte unnar sej hela tiden, utan bara ibland.
    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  17. Halloj vännen. Haru varit i stugan nåt? Var en hyfsad lördag.
    Men åter till maten.
    Tycker du är en klok Lady jag. Undvik kött du. Jag känner lika som dig med det här med kött.
    Tycker man blir tung och däst av det.
    Tomater är ju gott . Lite mer grönsaker borde man äta.
    Ha en fortsatt fin söndagskväll och ny vecka nu.

    Kramelikram vännen.

    SvaraRadera
  18. Duktig du är vännen :) Jag äter inte mycket kött alls heller. Helt enkelt inte för mig. Ville bara lämna en måndags kram till dig <3

    SvaraRadera
  19. Låter klokt och bra alltihop... =)
    Själv har jag en ide om att plocka massor av nässlor i år och torka, sen kan man ha i dem i lite av varje...soppa, bröd, grytor mm. De är ju så nyttiga!
    Kram kram Sofia

    SvaraRadera