onsdag 14 januari 2015

Bon Appétit...

Idag visar jag bilder på några maträtter som vi har ätit för ett tag sedan ;))...inget märkvärdigt men väldigt gott enl.mej i alla fall ;)
Här har dottern gjort en soppa på kikärter, kokosmjölk,
lök och en massa "heta" kryddor...hon gillar heta
kryddor nämligen...

...och här har jag gjort en "man tager vad man haver" soppa (grönsakssoppa)...morötter, potatis, ärtor, purjo och palsternacka...himla enkelt men gott...

...dotterns vegetariska pizza, gjord på surdegsbröd (rallar halvor)...blev lite krispig och god ;)...

...heta räkor....chilisås, citronsaft, lite curry, lite cayennepeppar, purjo, paprika, vitlöksklyfta, salt och svartpeppar. Räkorna skall ligga i marinad i en timma (olja,citron,chilisås och kryddor)...servera med grönsaker och ris....bjud gärna ett
glas vitt vin till....mums!

...förra veckan stekte mannen entrecote och gjorde en
champinjonsås som blev väldigt god....han hackade
champinjonerna, men jag föredrar halverade champinjoner.
Det blev lite "snålt" med grönsaker bara, hihi...

...här har dottern varit på gång igen....den här vegetariska rätten som hon bara gjorde utan recept, blev supergod !!
Quorn, paprika, bladspenat, champinjoner, lök, heta kryddor, vitvins vinäger och olja....väldigt viktigt enl. dottern ;)....och Creme fräsch till sist ;)...mums!

...nu har vi fått så här fint igen...bilden är tagen strax före jul....
sen kom regn och halka, men nu har vi så här vitt
igen. Idag skiner solen och det är -13 grader. 
Jag ska åka till stan och bara flanera runt ett tag....inget 
särskilt som jag behöver, men det ska bli kul att se om det kommit in något nytt i inredningsstil...och så
blir det ett besök på Myrorna...det var länge sedan nu;)

Vinterkram från Bia 

18 kommentarer:

  1. Vilken god mat och inspirerande!
    Ha det bra på stan!

    SvaraRadera
  2. Så mycket god mat och vad härligt att ni hjälps, turas om åt att laga den.

    Kylan tillbaks igen, ska promenera till jobbet ikväll.
    Har inte betalt motorvärmare där.

    Täckbyxor på, så går det bra.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  3. Nej nu blev jag alldeles förskräckligt hungrig! Så gott allt såg ut. Vi brukar pröva lite vegetariska rätter och tänker införa det lite då och då. Ja vintern är verkligen lite fram och tillbaka. Jag längtar redan efter våren. Låter mysigt att bara flanera runt på stan. längtar jag kanske också efter.. Hoppas du fick en trevlig dag:
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  4. Smarrigt. . . . man blir riktigt hungrig av att titta på dina fina bilder!!
    Jag är som din dotter. . . .äter mest vegetariskt och sällan kött! Mår mycket bättre på det!
    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Kram
    MirandaMaräng

    SvaraRadera
  5. Tur jag ätit annars hade jag blivit hungrig :)) ha en mysig forts på veckan kram Jessica

    SvaraRadera
  6. Jag älskar soppor. :)
    Så där ont om grönsaker blir det när min man lagar mat också. Manligt drag, eller? ;)

    Önskar dig en skön kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  7. Det ser gott ut! Allt utom snön förstås, det gillar jag inte;-)

    SvaraRadera
  8. Oj vad mycket gott i matväg och fina bilder - fint upplagt också en fröjd för ögat och magen börjar suga lite igen fast nu är det för sent för något mer ätbart. Jag gillar också starkt, vi åt chili con carne idag och det blir mycket tabasco då kan jag meddela. Jag ska också in till stan i morgon för att träffa lite tjejkompisar så då ska jag också passa på att kika lite på inredning på HM och Åhlens tänkte jag ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  9. Så mycket god mat. och så härligt att ni fått snö igen. Här har det också kommit tillbaka.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  10. Här blir man frestad, så mycket gott.
    Och roligt att ni lagar mat alla tre, då
    blir det lite överraskningar ibland.
    Här regnar det idag, men då snöar det väl
    imorgon.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Mums!! Här har vi typiskt soppväder :) Regn och rusk hela tiden. Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Här sitter jag och blir hungrig! Oj så mycket gott på bilderna...kommer det recept framöver för oss matglada??! Hoppas det...
    Ha en skön kväll, sköt om dig!
    Kramis,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Ser verkligen supergott ut, tack för alla tips.
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  14. Nu blev jag super hungrig!!!! =)
    Ser verkligen jätte gott ut alltihop..
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  15. Jag har hittat lite nya recept nu det är lätt hänt att det rullar på med samma middagar!
    Här regnar det sidleds, uugh så tråkigt
    Tanken är att fynda ett par byxor efter jobbet idag

    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  16. Haha kära Bea:) tills jag kom fram till tallriken med köttet på så trodde jag dottern hade fått er bägge på bättre tankar:)
    Skoja bara:) så klart gubben ska ha en rejäl köttbit,min skulle aldrig klara sig utan.. Ha de gott...kramiz

    SvaraRadera
  17. Goda middagar, tur att jag är mätt. Annars hade det blivit att nalla i kylskåpet. Här lyser snön med son frånvaro. Bara blåst, blåst och blåst. Ganska tröttsamt. Inställda färjeturer, tak som blåst av och bilar i diket då det är superhala vägar på morgonkvisten.
    Vit helg - det är fint det! Ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  18. Mmmmm supergoda rätter! Champinjonsåsen såg smaskig ut och vilka spännande rätter dottern gjort!!

    Många kramar aka

    SvaraRadera